[activecampaign form=26]

Visie

Zweven is niet mijn ding

Visie klinkt zo hoogdravend. Laat ik het zo zeggen: Dit is wat ik belangrijk vind over leefstijl.

Ik geloof dat het volkomen toeval is waar, wanneer en  hoe je geboren bent.

Het is een kwestie van geluk of pech.

Er zijn veel dingen waar je als individu geen macht over hebt. Dat is soms moeilijk te verteren.

Niet jouw schuld

Maar, het is geen straf van God, als je ziek bent.

Het is ook niet jouw schuld, omdat je niet positief genoeg denkt.

Je hoeft je dus ook niet schuldig te voelen volgens mijn visie.

Magisch denken doe ik echt wel eens

Dromen doe ik graag.

Maar ik weet uit ervaring dat je beter je eigen situatie onder ogen kan zien.

Dan kan je er tenminste iets aan doen.

Gelukkig maar

Mijn standpunt: Richt je op het stukje van je leven waar je wel invloed op hebt.

Dat is al werk genoeg. Er valt nog zoveel te ontdekken.

Ik lees mij suf en ik selecteer mijn bronnen kritisch.

Neem mijn ziekte MS

Fabriekswerk

Is voor het eerst omschreven in de 19de eeuw. Dat was ook de tijd van de industriële revolutie: mensen gingen meer binnen leven, meer in steden. Het nieuwe werk was fabriekswerk.

Er is een verbinding met vitamine D tekort. Maar daarbij is de vraag of vitamine D tekort een oorzaak is of een gevolg

Daarnaast zijn er verschillende soorten MS. Wie waarom welke soort krijgt?

Niemand die het jou kan vertellen.

Een gezonde leefstijl is planten eten, bewegen en sociale omgeving

In het kort: veel groenten, vis 2x per week vette vis, dagelijks bewegen, aandacht voor geestelijk leven.

In de blauwe zones blijven mensen belangrijk als ze oud worden. Ze hebben een goed netwerk, passen op de kleinkinderen, onderhouden moestuinen, lopen, bewegen de hele dag. Horen er gewoon bij.

Er is geen sprake van afgeschreven worden als je ouder wordt.

Blauwe zones: er wordt veel vis gegeten en een beetje vlees, melk en kaas.

Jellinek: eet geen vlees, geen zuivel producten, wel vis. De laatste jaren is hij daarvan teruggekomen, omdat de zeeën worden leeggevist. Het dieet wordt dus steeds meer veganistisch.

Beide:  Medicijnen  worden niet in de ban gedaan, maar door de leefstijl zijn bijvoorbeeld pijnstillers, slaappillen, meestal niet nodig.

Geprefabriceerde voeding is geen onderdeel van de leefstijl in de blauwe zones.

Bij Jelinek is het not done.

Mijn leefstijl helpt mij elke dag

Ik denk dat ik de enige ben die mijn situatie kan verbeteren en dat doe ik.

  • Trainen doe ik bijna elke dag
  • Ik eet zo gezond mogelijk
  • Snacks laat ik staan, wat niet betekent dat ik mezelf nooit plezier met ijs ofzo
  • Ik focus op werken aan mijn eigen gezondheid
  • Mediteren hoort erbij
  • Ik werk aan liefde voor mezelf
  • Van fouten kun je leren

Dikke mensen

Ik kijk wel eens naar het programma op TLC over die hele dikke mensen. Echt mega dik zijn die mensen.  Ze moeten afvallen of willen afvallen, omdat ze bijna doodgaan. Dit probleem is te groot om individueel aan te pakken.

Mensen worden elk jaar dikker. Dat zie je in Nederland ook en dat is niet een kwestie van vrije wil.

De EU geeft miljoenen aan subsidie voor vleesreclame. Om precies te zijn gaat het om 14,8 miljoen euro plud 17,5 miljoen euro aan campagnes waar vlees een onderdeel van is (bron: Wakker dier).

Het gaat dus niet om belasting op vlees waarvoor gestreden moet worden, maar op het afschaffen van subsidie voor vleesreclame.

De maatschappelijke kosten van vlees zijn hoog

Onderzoeksbureau CE Delft becijferde in 2018 dat de maatschappelijke schade van de vleesconsumptie in Nederland jaarlijks 4,5 miljard euro is.

Daarvoor keken ze naar duizenden stoffen die vrijkomen in de vleesindustrie, en welke schade die toebrengen aan de menselijke gezondheid, het klimaat en milieu

Groenten is steeds duurder geworden, 15% in de laatste 5 jaar.

Als schep er bovenop heeft het kabinet in 2017 btw voor voeding verhoogd van 6% naar 9%.

Dom

Ik vind het dom, want dat maakt de gezondheid slechter, ziektekosten hoger en voor het milieu is het een ramp.

Op korte termijn lijkt het goedkoper. Op lange termijn vele malen duurder.

Het maakt dat mensen verkeerde keuzes moeten maken die hun gezondheid schaadt.

Dit zijn de leefstijlen en wetenschappers die ik volg:

 

De blauwe zones zijn afgebakende gebieden in de wereld waar mensen een specifieke leefstijl en –omgeving delen en meetbaar langer leven. Nog belangrijker vind ik, dat ze langer een goed kwaliteit van leven hebben. Lees er meer over in Wikipedia.

Jaap Seidell is hoogleraar Voeding en Gezondheid

Hanno Pijl is Hoogleraar Diabetologie, in het bijzonder de neuro-endocrine regulatie van diabetes en overgewicht

George Jelinek, arts en specialist neuroepidemiologie (onderzoek naar oorzaken van neurologische ziektebeelden). Daarnaast is hij ervaringsdeskundige leven met een chronische ziekte. Hij  heeft MS.

Gemeenschappelijk hebben ze:

  • vermijd industrieel gefabriceerde voedingsmiddelen
  • eet veel groenten
  • wees matig met vlees
  • drink weinig alcohol
  • beweeg minimaal 30 minuten per dag
  • meditatie is goed voor iedereen

De zevensprong

Helpt jou voortaan je beste leven te leiden.

Mindset, planten en bewegen. Deze drie eerste punten van de 7-sprong, zijn het fundament voor van de rest van jouw leven.

  • Je mindset is echt belangrijk maar je moet je niet laten sturen naar een positieve mindset het gaat erom dat je een groei mindset hebt. Dus dat je gelooft dat je dingen kan afleren of aanleren en dat je na een slechte periode weer opkrabbelt.

Ik geloof iedereen  zichzelf goede gewoontes kan aanleren. Maak goede gewoontes gewoon. Geloof dat je iets kan leren en kan groeien.

Ik train dagelijks thuis in volle overtuiging. Het kan echt.

 

Weer terug naar over mij