Snoepen afleren in 3 stappen

8 juni 2020 • Gezond gewicht

Sla jezelf om het af te leren

Snoepen afleren in 3 stappen? Begin eens met jezelf om je oren te slaan. Geef jezelf een lel.

Wat? Ja.

Je kan jezelf ermee helpen als je iets wilt afleren. Stoppen met snoepen en ook met roken, met alcohol? Lees verder voor 3 manieren om snoepen af te leren.

Kilo’s aankomen door de geur van vers gebakken brood

Lang geleden woonde ik naast een bakker. Op een dag stopte ik met roken en werd de bakker mijn ‘dealer’.

Kan jij de geur van vers gebakken brood weerstaan? Ik niet. Tenminste: toen niet.

In snel tempo kwam ik kilo’s aan van de verse kwarkbroodjes die ik elke dag naar binnen werkte. Mijn broeken zaten steeds strakker. Dat kon zo niet langer, besloot ik op een dag. Ik ging lijnen. Aanvankelijk was ik kansloos door die heerlijke broodgeur.

Tot ik besloot het over een andere boeg te gooien

De bakker ging niet weg en ik kon niet zomaar verhuizen. Ik moest er dus mee dealen.

Als verse ex-roker zag ik in de supermarkt pakjes sigaretten.

Verleidelijk

Maar ik kocht ze niet. Dat moest ook kunnen met brood, dacht ik.

Het lukte om te blijven genieten van de geur, zonder naar binnen te lopen.

Na +/- twee weken oefenen koste het mij geen moeite meer.

Ik liep zelfs gewoon de bakker in om brood te kopen.

Eindelijk begon ik af te vallen

Maar goed ook, want mijn broeken pasten helemaal niet meer en ik verdomde het om broeken te kopen in een grotere maat.

Wat ik onbewust toepaste was q- exposure.

Waarom dat veel beter werkt dan wilskracht? Wilskracht is een erg overschatte menselijke eigenschap.

Aangezien je het grootste deel van je dag onbewust handelingen verricht.  Komt die hele wilskracht er bijna niet aan te pas.

Succesvol van de drank af

Een aantal jaren geleden las ik hoe succesvol alcoholverslaving werd aangepakt op ongeveer die manier.

Mensen werden voor een computerscherm gezet en zagen daar plaatjes van wijn, bier en andere dranken langskomen èn plaatjes van melk, frisdrank enzovoort.

Als zij een plaatje met alcohol zagen langskomen moesten zij dat met een joystick van zich afbewegen. Niet-alcoholische dranken moesten zij juist naar zich toe bewegen. Het aantal mensen wat daarna terugviel in de drankverslaving daalde met 15%.

Mooie score.

Dat kun jij ook doen als jij iets af wilt leren. De simpelste vorm is dus het actief negeren van iets dat je niet meer wilt eten of doen. Trek er desnoods een vies gezicht bij.

Of knip  plaatjes uit van hetgeen jij niet meer wil snoepen/roken/drinken. Bekijk de plaatjes elke dag en geef jezelf een optater op het moment dat je dat doet.

Plak daarnaast plaatjes uit van prachtig gezond eten en kijk daar elke dag naar.

Schok armband

Mensen betalen veel geld voor een elektrische armband die een schok geeft als je iets ongezonds dreigt te doen. Maar jezelf een klap verkopen werkt net zo goed en is wel zo goedkoop.

Een mep op haar hand

Ik realiseer me ineens dat ik vroeger ook een vriendin heb afgeleerd om bij alles te zeggen: Wat irritant!  Ze zei het in bijna elke zin met zo’n uithaal. Heel irritant.

Dat wilde ze afleren ik ben toen op haar verzoek begon met haar elke keer een klap op haar hand te geven als ze  het zei en ik moet zeggen: Ze had het  binnen week afgeleerd. Een tik op je hand is ook erg irritant.

De 3 simpele trucs om snoepen of wat dan ook af te leren zijn dus:

  1. Q-exposure
  2. Plaatjes van snoep uitknippen en afkeuren of verscheuren
  3. Jezelf een optater verkopen. OK: een tik op je hand mag ook. Sla jezelf geen bloedneus.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje van de Universiteit van Nederland. 

Marieke Adriaans vertelt daarin waarom het zo moeilijk is om iets af te leren:

  • Wilskracht alleen werkt niet
  • Waarom sommige mensen minder wilskracht nodig hebben
  • Een 30 dagen challenge werkt lang niet bij iedereen, want een nieuwe gewoonte aanleren duurt tussen de 18 en 244 dagen.
  • De als/dan methode heeft het meest kans van slagen: Als ik  ’s avonds op de bank wil ploffen dan pak ik eerst een handje wortels. Iets anders gezonds mag ook. Het gaat erom dat je geen koekjes pakt.

Overleven

Een slechte gewoonte afleren kan heel moeilijk zijn. Het is mij niet altijd gelukt met Q-Exposure. Dan zocht ik verder naar andere of betere manieren. Of ik wachtte even. Niet elke tijd is geschikt om te veranderen. Soms is het gewoon een kwestie van overleven.

Iets aanleren

Dat voelt soms beter dan afleren. Zeg dan niet:Ik wil 5 kilo afvallen. Zeg: Ik wil 2x zoveel groenten eten. Als je dat doet val je vanzelf alvast een paar kilo af.

Mijn overtuiging is wel:

Geef nooit op.

Er is altijd een weg die werkt voor jou. Hoop. Hou altijd vast aan hoop, want dat maakt alles gemakkelijker.

Lees ook mijn blog over meer bewegen en dat volhouden

 


Meer weten? Bel 06-40033537 voor een vrijblijvende (telefonische)afspraak.
Mail naar info@strongpeople.nl voor vragen.