Stress? Pijn? Mediteren helpt

Stress? Pijn? Mediteren helpt

3 redenen om te mediteren

Er zijn vele redenen om te mediteren, net als er vele manieren zijn om te mediteren. In het Westen, mediteren veel mensen om het interne drukke gepraat in het brein tot rust te brengen. Meditatie is goed tegen stress, maar de voordelen-soms geheimzinnig verborgen, zijn er echt.

  1. Het is goed voor je lichaam

Wetenschappers hebben ontdekt dat mediteren niet alleen de geest activeert, maar ook het lichaam. Studies tonen aan dat meditatie hartziekten kan verminderen, pijn kan verminderen en het versterkt het immuunsysteem. Het zorgt ook voor een betere weerstand tegen ziekten.

Pijnstillers eruit.

Hoeveel pijnstillers slik jij? Ik slikte te veel ibuprofen en merkte dat de roze pillen steeds minder pijn wegnamen.

Nu mediteer ik en pijnstillers zijn niet meer nodig. Niet alleen omdat de pijn minder is, maar ook omdat je er anders tegenaan gaat kijken. Pijn is een signaal. In mijn geval om mijn spieren beter te ontspannen.

De geest-lichaam connectie tussen stress en ziekte, is overvloedig duidelijk nu de wetenschap heeft ontdekt dat meditatie de productie van het stress hormoon cortisol kan verlagen. Mensen die mediteren kunnen hierdoor beter omgaan met stress in hun leven en haar normale fysiologische reacties zoals:

  • Hartziekten
  • Osteoporose
  • Slaapproblemen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Geheugenstoornissen
  • Huidproblemen

 

  1. Het is goed voor relaties

Terwijl meditatie ons helpt zich te focussen op onze innerlijke essentie, helpt het ons ook om ons los te maken van onze ego’s om verbinding te maken met anderen op meer waardevolle manieren. Relatietherapeuten merkten dat koppels die ze aanzetten tot meditatie, minder boos waren, beter in staat tot zelfreflectie en meer liefdevol.

Als we ons bewust worden-en meer respect hebben voor-onze connectie met andere mensen, kunnen we onze perspectieven herschikken, onze zorgen in een ander licht zien, dankbaarheid omhelzen, wat het geheugen is van het hart.

 

  1. Het zal je leven veranderen

In een wereld met nooit eindigende snelle oplossingen, crash diëten en word snel rijk schema’s, is het fijn om te weten dat er een bewezen manier is om jouw leven te veranderen, met slechts een klein beetje tijd per dag.

Yogis en artsen zijn het met elkaar eens: meditatie, zelfs een paar minuten diep ademhalen, ontspant het brein, vermindert angst en vermindert depressie. Als we het gevoel hebben dat we geen tijd hebben om te mediteren, dan is de waarheid dat we het ons niet kunnen permitteren om níet te mediteren.

Vind een manier of praktijk die je prettig vindt en blijf deze een tijd lang volgen via YouTube bijvoorbeeld. Merk hoe je voelt als je dagelijks mediteert. Als je merkt dat je meer geduld hebt, je je gegrond voelt, beter omgaat met stress en meer in contact staat met je gevoel en intuïtie, dan ervaar je een paar van de vele voordelen van meditatie.

Oprah

Oprah Winfey en Deepak Chopra hebben een hele plezierige serie meditaties gemaakt. ‘The Meditation Eperience’ is afgelopen, maar nog steeds te vinden op You Tube onder de naam: ‘Hope in Uncertain Times.’ Ik vind het een hele prettige manier om te leren mediteren. Ik had grote weerstand en die is nu weg. Ik merk ook al effect, maar die ga ik nog niet noemen. Lees daarvoor verder.

Ik heb ook een oude cd van Robert Bridgeman afgestoft. ‘Start vandaag met mediteren.’ Prettige, rustige stem en goed om mee te starten. Ondanks zijn naam spreekt hij Nederlands en ook hij is op You Tube te vinden.

Zelf mediteren

Je kan natuurlijk ook zelf mediteren en dat begeleiden met een muziekje van You Tube. Je hebt maar weinig nodig om te mediteren:

1.Een comfortabele houding. Laat al het moeten meteen los

  1. Rustig en diep ademhalen
  2. Een mantra, als je wilt. Uitleg bij punt 3 Toelichting.
  3. 10-30 minuten tijd op het liefst een vast moment van de dag

Toelichting:

Lotushouding?

  • Moet je in een lotushouding zitten? Natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat je alleen kan mediteren als je gezond bent. Ik ben niet gezond. Ik heb soms last van spasmen, onrustige benen en jeuk aan mijn neus. Ik zit dus niet in een lotushouding en zelfs niet in een kleermakerszit. Dat triggert namelijk spasmen. Dat is niet altijd zo, maar ik voel het meestal aankomen en dan kies ik ervoor om mijn benen naast elkaar te leggen. Ik leun in een kussen. Als mijn rug te veel pijn zou gaan doen, leidt dat af van rustig en diep ademhalen. Als ik ergens jeuk heb, krab ik gewoon. Als mijn benen erg krampen, masseer ik ze. Nee, dat is niet erg. Ik heb mij eerst op het leren mediteren gericht. De spasmen, jeuk krampen, komen vanzelf minder voor. Geef jezelf gewoon de tijd en laat je door niemand opfokken. Zorg er alleen wel voor dat je niet in slaap valt. Dat is namelijk niet mediteren maar slapen. Ook een hele nuttige bezigheid, maar we willen mediteren.

Ademhalen

  • Rustig en diep ademhalen. Ja, dat is wel belangrijk. Hyperventileren en mediteren gaan niet samen. Maar ook hier: No spang. Als je ademhaling heel snel gaat, of je kan niet diep ademhalen, kijk daar dan gewoon naar. Wees vooral blij dat je ademhaalt. Het zal vanzelf beter gaan, als je elke dag mediteert.

Mantra

  • Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magische effecten en een gebed. (Bron: Wikipedia). Deepak gebruikte de mantra als middel om je gedachten niet te laten afdwalen. Als je per ongeluk vervalt in gepieker herhaal je de mantra en focus je weer op je ademhaling. Bij mij werkt het prima. Je kunt van alles zeggen. Bijvoorbeeld: ‘Ik voel hoop in dit moment’. In veel religies wordt het woord Ohm gebruikt, wat zoiets betekent als bron. Je kunt natuurlijk ook zeggen:’ik keer terug naar de bron.’ Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je zegt, zolang het er maar voor zorgt dat jij niet afdwaalt en je richt op je ademhaling.

Deepak

  • De meditatie van Deepak duurde slechts ongeveer 12 minuten. De totale sessie duurde 30 minuten. Eerst sprak Oprah 10 minuten, dan Deepak nog een minuut of 6 en dan begon de meditatie, begeleid door muziek. Dat is dus uitstekend om mee te beginnen. Ik heb het 21 dagen gedaan. Je kan daarmee beginnen en het later uitbreiden. Maar waarom zou je? Als je merkt dat je profijt hebt van 12 minuten is dat al hartstikke mooi. Wat ik veel belangrijker vind is: blijf het elke dag doen. Met een dochtertje van 7, lukt het mij niet om in de ochtend te mediteren. Ik doe het daarom ’s avonds. Kies een vast moment. Ik lees net dat je moet beginnen met 2x per dag 20 minuten. Ik raad je aan om te beginnen met 1x 10- 20 minuten. Pas als je dat een maand hebt volgehouden en je bent tevreden, kun je uitbreiden met een tweede keer mediteren. Dat is mijn streven ook, maar ik heb al resultaten met mijn 21 dagen 12 minuten. Wat mijn resultaat is: Veel beter slapen. Ik sliep nooit langer dan 2 uur achter elkaar. Dan was ik weer een uur wakker en dan sliep ik weer 2 uur. Alles bij elkaar sprokkelde ik meestal 6 uur per nacht bij elkaar.

En toen werd ik ineens wakker om 4 uur. Ik was om 22 uur naar bed gegaan en had dus 6 uur achter elkaar geslapen! De nacht daarna weer hetzelfde en de nacht daarna weer. Eerst kon ik het niet verklaren, maar nu ik er meer over lees, begrijp ik het.

Ik ben zo blij en ga hier zeker mee door. Beter slapen is geen luxe maar een noodzaak om optimaal te werken en te leven, juist ook met een lichaam dat niet goed functioneert.

Wetenschappelijk aangetoonde argumenten

Nog meer redenen nodig om je te overtuigen? Volgens Psychology today wetenschappelijk aangetoonde argumenten:

  1. Verbetert immuunsysteem
  2. Vermindert pijn
  3. Vermindert ontstekingen
  4. Vermeerdert positieve emoties
  5. Vermindert depressies
  6. Vermindert stress
  7. Maakt je meer inlevend
  8. Vermeerdert je zelfkennis
  9. Verbetert je concentratie
  10. En je geheugen
  11. En je creativiteit
  12. Verhoogt je productiviteit (Ja, door niets te doen)
  13. Het verhoogt je creativiteit en ‘buiten de box’ denken.
  14. Maakt je wijzer

Kortom: Begin gewoon en word een blijer, wijzer en beter mens.

Denk je dat je het niet kan? Op 2 november lanceer ik een 7 daagse challenge mediteren, juist voor wie denkt: ‘Mediteren is niets voor mij’ en er eigenlijk geen tijd voor heeft . Houd mijn Strongpeople tips in de gaten voor informatie daarover. Nog niet ingeschreven voor tips? Je krijgt gratis 3 Gouden tips voor gemakkelijk werken met een lastig lijf als je je inschrijft: Schrijf je hier in. (Ik houd niet van Spam en uitschrijven is gemakkelijk).

 

 

 

3 Gouden Tips stressvrij werken met een lastig lijf

Cover_3_gouden_tips_stressvrij_werken_met_een_lastig_lijf_15-8-2017

Schrijf je in en ontvang ook mijn 2 wekelijkse optimale leef- en werktips

Ik houd niet van spam. Uitschrijven is gemakkelijk Powered by ConvertKit

Sorry, comments are closed for this post.