3 gouden tips stressvrij leven met fysieke klachten

Filmpje: Mediteren: pijnbestrijder, beter slapen en minder piekeren

16 november 2017 • Blog, Personal Coach

Eindellijk begin ik dat mediteren een beetje te begrijpen

Ik deed het namelijk verkeerd om

En ook mensen die al jaren mediteren en het jou willen leren, doen dat verkeerd om. Vind ik tenminste. Ze vertellen eerst wat je moet doen:

  • In kleermakerszit zitten
  • Absolute rust om je heen creëren.
  • Niet liggen!
  • Als je jeuk hebt: niet krabben, maar je concentreren op je mantra. Je wat? Je mantra

 

En daar ging het dus helemaal mis

  • Ik kreeg overal jeuk bij het idee dat ik mij niet mocht krabben
  • – Binnen 2 minuten kreeg ik overal pijn, zodat de houding niet volhield
  • Man en zoon begonnen ruzie te maken over huiswerk
  • Ik hoorde mijn dochtertje 3x naar de w.c. gaan

 

Maar nu is het anders dankzij Oprah en Deepak.

In hun 21 daagse meditatietraining. Er werd niets gezegd over hoe je moet zitten, of je mag krabben en of er rust om je heen moet zijn.

Oprah begon elke dag met het thema van de dag. Dat was op een dag bijvoorbeeld leven bij het licht van hoop. Hoop was in de hele ervaring (zij noemden het experience, geen training) het thema van de 21 daagse ervaring: Hoop in onzekere tijden.

Oprah vertelde vaak een persoonlijke ervaring of citeerde een beroemde grote denker.

Daarna nam Deepak je mee in de meditatie. Hij vertelde het mantra van de dag en hield de tijd voor je bij.

Door dit volkomen gebrek aan regeltjes, krabde ik de eerste dagen af en toe aan mijn neus, of waar ik ook jeuk had. Ik dwaalde geregeld af, hoorde geluiden van mijn gezin en leunde lekker in de kussens. Het enige wat Deepak namelijk zei was: Sit comfortably. Take a deep breath. Dat kan ik.

En zo kon ik mij gaan richten op de meditatie zelf. Vanaf dag 14 vergat ik te krabben en ik ging ik steeds rechterop zitten, omdat ik mij zo beter kon concentreren.

Na afloop heb ik zelfs een oud cd’tje van een andere meditatie docent beluisterd. Dat ging veel beter dan toen ik het een jaar geleden probeerde. Mijn weerstand is weg en ik concentreer mij op de meditatie. Op dag 6 kreeg ik een enorme huilbui. Ik vroeg mij niet af of het mocht. Ik ging ervan uit dat dit nu een natuurlijk proces is.

 Na afloop van de Experience had  ik 21 dagen met veel ups en downs gemediteerd.

Volgens de Miracle Morning heb je na 21 dagen een gewoonte gecreëerd en is de kans dat je het volhoud nu vele malen groter.

Dat klopt, want ik ben sindsdien doorgegaan met mediteren. Tot nu toe luister ik op You Tube meditaties van Deepak. Het helpt geweldig tegen piekeren, maakt mij rustig, als ik pijn heb, kan ik daar goed mee omgaan. Ik kan mij beter concentreren.

 

Voor voor gezonde mensen, voor chronisch zieken en specifiek voor mij als MS patiënt is mediteren een van de beste dingen die je voor jezelf kan  doen.

Ik ben er nog niet. Zo slaap ik helemaal niet gemakkelijk in na het mediteren, wat ik eigenlijk ’s ochtends zou moeten doen. Het werkt op mij blijkbaar activerend. Maar ’s ochtends is het bij ons te hectisch. Dat gaat nog niet lukken.

 

Waarom zou je eigenlijk moeten mediteren?

Meditatie is wetenschappelijk onderzocht en het  helpt tegen pijn, maakt het gemakkelijker om je te concentreren,  vemindert angst, Maakt crreatiever, verbetert het vermogen om problemen op te lossen, een verbetering van het geheugen, het opwekken van compassie, beter kunnen leren, mijnder kans op depressie en meer emotionele balans.

Lees er hier bijvoorbeeld over. Een simpele Google zoektocht leidt tot veel bronnen.

 

 

Lees ook mijn blog over liever een dikke kont

 


Meer weten? Bel 06-40033537 voor een vrijblijvende (telefonische)afspraak.
Mail naar info@strongpeople.nl voor vragen.